Round 2, Day 1

Ingen mjukstart här inte, det kan jag lova!

Morgonensilaget gjorde vi såklart, och sen vet vi alla Söndag betyder hunt. 10 hästar åkte, varav 6 vi skulle fixa, och av de 6 åkte 2 utan utrustning, så det var bara 4 som behövde fixas "på riktigt". Visst blev det rätt nu..? Aja, det var ju ett ganska lätt jobb!

Jag var lite skraj att jag skulle ha glömt typ någon hästs namn eller vart den står men allt är i sin ordning som tur är. Annars hade jag skämts ihjäl!

Dom gav sig av runt 09.40, och då började jag mocka på en gång. Tog Kinos, Tinys (som har fått svarta hästens box när det flyttade), Ivorys och Jamesons och sen fick det faktiskt vara nog. Jag mockade inte så kliniskt rent, men det dög!


Tiny



"Svarta" hästen

Klockan var då runt 10.15 (!) så jag hade massa tid att rida!
Började med Victor, och han var stor och snäll som vanligt. Han fick sig en bra galopp runt ängarna och så och var jätteglad. :)
Sen tog jag ut Rio, och han var tyvärr lite för glad. Han som alltid är slowmotionhästen nummer 1 hade nog fått vara i dåligt sällskap för han var vääääldigt bocksugen idag... Hmm.
Jag släppte ut honom i en hage när jag kom tillbaka, snäll som jag är och sen var det dags för TipToooooe!
TipToe har ju inte gjort så mycket på vääääldigt länge, så jag galopperade henne en stund och släppte ut henne med. Hon hade massa energi kvar, var så säker på det.
Tog ut Lee. Herregud, Jesus Kristus, Gud och hans faster... Jag fick veta att jag levde! Han har inte varit ute sen mamma red honom (alltså typ en månad..)och han var heeeeeeelt tokig! Han bockade, hoppade jämfota och snurrade i cirklar om vartannat, så efter en hyffsad bock/galopp runt ängarna och några hinder så fick han också gå ut och springa av sig i en hage.

Jag ville inte ens tänka på hur Frodo skulle vara, och mina händer och armar var inte i bra skick att ta en fight med honom efter en TipToe, en Rio och en Lee.. Han fick gå ut i hagen, och jag är GLAD att jag tog det beslutet för jag har aldrig sett en häst bli så galen i hagen någonsin. Det tog flera minuter innan han ens började galoppera istället för att bocka och sparka bakut som en galning, och förutom en rullpaus så fortsatte han ungefär likadant fast han la in lite inslag av tokgalopp ibland också.


Frodo i skrittmaskinen - fiiiina pojken!


Bart fick också gå ut, och jag han bara öppna grinden till hagen så satte han av, in i den oändliga hagen med grimma och excuse for grimskaft som souvenir. När han hade tokgalopperat runt, runt, runt ett tag kom han flåsande fram till mig så jag fick ta av grimman. Han kollade oförstående på mig, och trodde väll att jag skulle ta in honom och när han märkte att han fortfarande var fri så tog han en race åt andra hållet också. Glad häst!?


Bart när han väl är lugt o grimmlös.

Jag tog in och tvättade TipToe och Rio, och sen tog jag lunch. David hade lämnad Shepherdspie här, så det blev det till lunch. Det var helt okej, men som alltid - smaklöst!


Jag och Rebecca tvättade också Frodo, Lee och Bart. Frodo är underbar att tvätta, men kan spola med dunderslangen rakt i huvet på honom och han skakar bara lite på det, haha! :)


Alex, den tyska kvinnan som jobbar på en gård en bit härifrån har sin lediga dag på söndagar, så hon är här nästan hela dagarna då och är med sin häst. Hon har haft sin lilla svarta arabhingst i 20 år, det ni! Jättevacker är han. Hon har lärt honom att buga, stegra och gå på två ben, och hon visade oss bugningen när han stod i hagen idag. Så himla söta är dom!

Alex följde med mig och Rebecca ut på en tur. Hon fick Moyroe, för jag hade fått för mig att han inte var såååå stor men där hade jag tydligen fel. Alex är inte så stor, men det gick bra. Jag hade WonderBoy som inte hade gått på säkert 6 veckor, så han hade liiiite överskottsenergi... Men det gick lysande.
Alex gav mig lite tips och så, men jag höll inte riktigt med henne om allt. Det var mest längden på tyglarna hon babblade om, och enlig henne ska man inte ha stöd i munnen, för då slår hästarna med huvudet. Jag tycker då att det är bättre att ha ett lagom stöd, inte dra, men stöd i munnen för att slippa dom små rycken som blir i hästens mungipa varje steg om man har halvslapp tygel. Alla är vi olika!

Kvällsfodrade gjorde vi också såklart, och sen satt vi och skackade skit med Alex och fördrev tid tills hästarna skulle komma tillbaka från hunten. Det to evigheter, jag lovar, men tillslut kom dom och allt gick bra där. :)

Har jag nämnt att McNally har typ "handbojor" på sina framhovar när han åker lastbilen? Det är för att jag inte ska stå och sparka hela tiden. Man måste dock vara säker på att komma ihåg det, och ta bort dom när man leder ut honom, annars blir det snubbeltrubbel på vägen ner för rampen. Och det vill vi ju inte!!


McNally, "Nallen"



Nu ligger jag i sängen och skriver. Är fortfarande mätt från lunchen, men jag lär ju ska äta ngt. Peter o Rebecca har åkt till indienrestaurangen, men jag kände inte för att åka ngnstans idag. Så tråkig är jag, haha. Ska kanske smita ner och ta en macka eller något.


Måste komma ihåg att fråga Oliver om han vill att jag byter rum nu när Rebecca flyttar. Vi har ju ett rum med två våningssängar, och det känns ju vettigare att jag tar upp ett rum med en säng, en ett med 4. Eller? Jag vill ju inte ha gäster som bor här inne med mig heller, det orkar jag bara inte..!

Hoppas ni har det bra vart ni än befinner er. Hoppas ni har massa snö, för den saknar jag inte ett dugg. (Jag har gått utan jacka hela dagen idag nästan, och vi har haft sooool!)


Gammal bild, från vårt toafönster :) Fint va ?


Puss,

WilmaVictoria -


Kommentarer
Postat av: Jane

Det är så lovely att avsluta dagen med "skön känsla i magen" och ett leende på läpparna.

Kan säga att det känns lite annorlunda att läsa nu när jag vet hur allt ser ut...



Jag önskar så att jag var i dina kläder =)



Keep it coming!



LYM



Mami

Postat av: Ancha

Jadu, fuskigt värre tkr jag det låter!!!

Sol o ingen snö! Jag har kallt regningt blåsigt och fortfarande snö här i tyskland, :(

Och inga fina hoppishästar!

Orättvist! :)

Låter dock grymtkul för dig ! :D <33

2010-01-17 @ 22:42:06
URL: http://anchalott.blogg.se/
Postat av: Ancha

Kom inte min fina kommentar igenom? :(( <3

2010-01-17 @ 22:47:48
URL: http://anchalott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0