Saturday again

Känns som att det nyss var lördag, även fast torsdag-fredag denna vecka har gått riktigt sakta...

Idag var det crosscountry 9, hästar till hunt 10.30 och crosscountry igen 13.30.

Det var 9 hästar till crosscountry på morgonen, så vi fick börja fixa dom klockan 8. Ni som hängt med vet ju att hästarna får frukostensilage klockan 8, så det hade Oliver klivit upp och gjort dundertidigt själv! Herregud.
När vi kom ner halv 8 var ensilaget klart och Oliver stod och rökte och sa att vi kunde äta frukost i 30 min innan vi började fixa hästarna. Hans order - vår lag.

Vi åt frukost och fixade alla hästarna. När vi nästan var klara sa han att vi inte behövde göra iordning Lexus, för han skulle inte gå ändå. En av tjejerna ringde o sa att hon inte skulle komma. Han borde ta en avgift ändå när dom bara ringer 30-40min i förväg o säger att dom inte kommer!!! Det var inte direkt första gången.

När vi var klara med hästarna var klockan kvart i. Då kunde vi sadla av Rocky för den tjejen skulle inte heller komma. Hon hade ju sagt att hon speciellt ville ha honom, så även fast han inte går som "ridskolehäst" längre utan bara går i hagen. Så Oliver gick ut och jagade honom hela eftermiddagen igår, och så borstade jag och Rebecca lera från öron till svans idag. Helt i onödan!!

Just ja! Jag och Rebecca var coola och organiserade sadlarna innan vi började också. Vi skulle ju sadla hästarna till hunten medans de andra var på crosscountry, och huntsadlarna måste vara fina och hela. Det var bara 3 hästar som skulle sadlas med våra sadlar, men ändå. Den fjärde hade privatsadel, och den femte skulle få en sadel där borta. Det var tjockisen som jag berättade om som skulle rida i sin "biggest saddle on the market". 

I sista minuten sa Oliver år mig att sadla Lee och ta med honom. (Jassådu, skulle inte Kim rida honom eftersom att han är så bortskämd nu?) Jag gjorde som han sa, och så fick Rebecca sadla hästarna till hunten.

Lee och var var bäst idag! Vi fick leda hela gruppen typ hela tiden, och vi fick supersprång nästan varje gång. Jag fick trycka av honom för att han inte skulle ta ett extrasprång och behöva kravla över det större hindrena, och vi fick tillomed hoppa 2-3 "stora" hinder idag. Okej, som är inte stora, kanske 1 meter, men lite bredd på det så blir det ett ganska bra skutt för en c-ponny med tanke på att de är fasta också.
Oliver sa flera gånger att jag red honom jättebra idag. Han trodde att det var för att jag läxade upp honom förra gången. Hm, jag viftade väll bara bort flugor med spöt sist, eller hur var det nu??
Några av en-gång-i-veckan-gästerna kommenterade också att Lee gick väldigt bra idag. Han gick ju lika bra sist vi hoppade också! :D En av tjejerna hade jag inte träffat förut, men hon var supertrevlig. Hon sa att hon hade hört mkt bra om mig, men inte träffat mig förrän idag. Jag blev smått livrädd. Jag hatar när folk pratar om mig!! ;o
Kort sagt iaf; Jag och Lee ägde.




När vi kom tillbaka fixade vi hovar och täcken på hunthästarna och lastade dom.

När Oliver var borta tvättade jag Willies ben, mockade Andys box (och fyllde på), tvättade Ivory och tvättade TipToe. Jag upptäckte att TipToe har ngt muggaktigt på rumpan så pälsen lossnar i små tussar.
Jag hann inte göra mer förrän Oliver kom tillbaka från hunten med gästerna. Hunten var fortfarande igång, men gästerna red inte för dom ville bara kolla idag. Så det var bara gästerna och inte hästar som kom.
När dom var tillbaka hade vi även sadlat Jameson, Ivory, Moyroe och Hegrid till dom. Det är fyra tyskar. Tre män och en kvinna, varav bara en man kan engelska. Och förstår.
Självklart blev det byte så vi fick sadla av Ivory och sadla på Lexus. Suuuuuuuuuuuuuck!!

När de var borta fyllde vi kärrorna, sopade och klädde på hästar. Sånt vi lika gärna kunde göra nu som senare. Vi hjälpte dem när det kom tillbaka med hästarna och sen kvällsfodrade vi. Det gick ganska fort när vi hade fyllt upp 6 kärror som stod och väntade. Vi behövde inte fylla så många till då lixom.

Vi småpratade lite med Lisa som ryckte manar på några hästar, och väntade på att hunthästarna skulle komma tillbaka. Vi lastade av, täckade av, sadlade av, duschade, tvättade och täckade på dem, och sen gick jag en runda i alla stall och kollade så att allt var bra. Så att ingen häst hade fått för lite ensilage, så att alla täcken var på och ingen utrustning hängde ute någonstans.  Jag tog av TipToe svettäcket och borstade hela henne. Först ruggade jag upp all pälsen som låg platt och tät efter täcket så att hon inte skulle få mer svampgrejs. Sen stog jag och kliade bort ALLT som gick att få bort på rumpan. Hon brydde sig inte så mkt, hom bara stod och lukade på mig. Ska se om jag hinner rida henne imårrn. Jag har släppt ut henne nästan alla dagar som jag inte har ridit henne nu åtminstone. Hon är lite lugnare i hagen nu, tack o lov!

Nu har vi ätit rester från gårdagens korvstroganoff och nu är vi lördagsgodissugna. Vi köpte ju lite lördagsgodis i onsdags eller när det var, men det har lixom råkat ta slut. Någon måste ha stulit det!!

Vi funderar på att gå till McDonaghs (pub/mack/kiosk) och köpa lite nytt. Det är inte såååå himla långt, men det är tillräckligt för att vi ska förtjäna godiset när vi kommer dit. :P Jag ska försöka smyga förbi dom galna tyskarna. Dom frågar bara massa konsitga saker annars. Typ vart jag bor, om jag känner massa folk som dom har träffat osm är från Sverige, och om jag vet vad IKEA är och om jag varit där. Det värsta är att ala skriker frågorna på tyska till han som han engelska och sen säger han det på engelska till mig. Jag förstår faktiskt när dom skriker på tyska, men det säger jag inte. Det är ju roligare att höra vad dom säger när dom tror att jag inte förstår!! ;)

Nu ska vi nog ta och masa oss iväg.

Oliver har förresten varit jättetacksam idag, och tyckt att vi varit duktiga hela dagen. (hittills...)
Kanske börjar komma ur sin PMS-period nu när Lee skötte sig igen, och Frodo och Amigo gick bra igår när han trodde att alla skulle vara psykfall för att vi tydligen bara rider med långa tyglar och låter hästarna göra som dom vill. Pilutta dig Oliver, pilutta dig jättemkt!!


Puss,

WIlmaVictoria-

Kommentarer
Postat av: Jane

Just det Oliver.

PILUTTA DIG JÄTTEMYCKET!!!



Don´t get mad, baby.

- Get even =)

Det gör du så bra.



Åh vad skönt att höra att det är på väg åt rätt håll. Var allvarligt orolig ett tag.

Du vet att han inte kan hållas hur länge som helst utan att råka ut för Lejon-mamma?



Love You Madly.



Proud Mami (Papi åxå proud!)

Postat av: Åke

Just det!!

Papi

2009-12-12 @ 22:58:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0