I want to ride on skills, not stupidity!

2009-11-16
20:23:07

Irländsk hunt (jakt) är inte riktigt min grej. Eller?


Det var inte JÄTTEhemskt. Men aja, jag kan rada upp det lite.
(+ att Oliver hade bytt häst till mig från Hegrid till Davids häst Lexus (som Oliver kallar Lexius).)

Det dåliga:
- Det var så många som inte kunde rida så bra och trängdes och rökte och drack på hästarna.
- Jag gillade inte man bara hoppade stenmurar från fält till fält, för i början var dom dynghöga och min häst var den största grövsta saken på denna jord så jag ville inte hoppa först med honom. När många hade rivit låg det dock stenar i landningen.. :( Inte okej!
- Min tunga, sega häst.
- Hästen var så grov att jag inte nådde till med skänklarna, utan fick knipa med käna = nästa punkt.
- Jag föll framlänges tredje hoppet och slog näsan och läppen i hästens hals. :( Men den fortsatte galoppera stadigt, så jag fick ta rumpan från hans hals, ta tyglarna och stanna. :P
Var lite yr ett tag efteråt av trycket som hjälmen gav runt huvudet och näskrocken. Men hade jag tid med det? Nej! Bara att hoppa vidare! :)
- Peter Pan (en gästs häst härifrån) fastnade med ena hoven i en gömd stål/taggtråd på backen och panikade....
- Alla hoppar utan skydd på hästarna :(

Det bra:
- Jag överlevde och ramlade inte av fastän det var knäknipardag och hästan stannade - hoppade - körde ner huvudet - rusade.
- Peter Pan fick bara ett skrapsår.
- Jag vet nu hur en jakt går till :)

Kaoset:
- Alla hoppade på led, så om någon ramlade av i språnget (hände hela tiden), så hann 2-3 hästar hoppa över innan alla fick stopp på hästarna. Då låg alltså en människa i landingen om man hade otur...
- Som sagt kunde många inte rida så bra så människor flög till höger och vänster, hästar skenade osv, osv, osv.
- Alla samlades på puben och drack innan jakten.. Ja, förutom jag och Rebecca och alla småbarn som sprang runt med vattenflaskor.
- Vissa hästar verkar bara gå på helgerna typ när det är hunt och var dyngsvettiga redan innan vi startade... Det var sånna som vägrade och kraschade i stenmurarna så att ryttarna flög.

Jag skulle vilja beskriva dagen som:
- Hektisk.
- Halvfarlig.
- Olycksdrabbad (tydligen inte mer än normalt..alla överlevde!).
- Askul (om man bortser från min häst som jag fick driva stjärten av mig för att han skulle galoppera och vägrade hoppa minsta lilla i trav).
- Något som borde göras om nu när jag ser på det i efterhand. Men först ska jag återhämta mig efter chockarna...


Mina ridkläder är faktiskt inte så smutsiga... Eller justja! Lexus slog mulen på bussen och blodade ner byxorna lite. Men det gör inget! Oliver tyckte ändå näääästan att jag var lite "för fin" i min kavaj och mina byxor.


Sträcket till vänster och pricken till höger är Lexusblod...

Oliver kan tycka att jag är lite för fin på jakt,
men det var jag inte om man jämförde med andra..
I'd rather look too nice than look like bajs!! ;)


Allt är mycket roligare nu när jag kollar tillbaka på det är vad det var just då,
för då var jag glad att vi slutade två istället för fyra-halv fem. Hästen dödade mig!

Förresten är idag första gången sen vi kom hit som bara jag, Rebecca och Oliver är här. David och Michelle åkte hem idag, och ingen annan är här heller. Gästerna är också borta nu. Skönt med måndag imårrn igen, här är helgerna värst nästan... :)


Pusshej!

WilmaVictoria-


Kommentarer
Postat av: tant Anna

So you are not a hunting virgin anylonger?! Du skulle fått nån liten pärla! Stackare. Du måste lära dig att ropa Ill go! Det blir lite mer plats då... var John fieldmaster? Vill veta mer om honom! Sov gott!

2009-11-15 @ 22:46:59
Postat av: Jane

Geeeesus!



Vad är det för talibaner som rider hunting?? De som inte kvallade in till terroristlägret ocm måste ta livet av sig på annat sätt???



Se till att rida sist nästa gång. Det är bättre att landa på än att landas på =O



Love You Madly!



Mami

2009-11-15 @ 22:47:57
Postat av: Jane

Ehh, hur är det med Becca?

Om du tyckte det var lite omysigt så känns det som hon kanske tyckte det var a tiny bit not-nice?

2009-11-15 @ 22:55:46
Postat av: Wilma

Mamma: Haha, det är bra med Rebecca, vi är nog lika chockade. :P Haha, jag tror att 50% av folket där var trötta på livet xD! Men jag vill inte landa på dom stora stenarna :(



Anna: Haha nej! :) Men då kan det knappt bli värre nästa gång iaf :D! John? Det vet jag inte.. Det var jättemånga folk med olika "titlar" så... :P

2009-11-16 @ 21:42:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0