First day at work!

2009-11-09
18:37:56

Nu ligger jag i sängen ooch väntar på middagen! Idag behöver vi inte laga mat själva för Oliver har tagit hit en kock som ska laga mat åt oss idag. :D

Vi kom precis hem från affären. Oliver köper mat åt oss och så får vi en egen kyl och ett skafferi här i huset så vi kan laga mat själva när vi vill ha. Jättebra tycker jag! Förresten så smakar och luktar vattnet ägg här!! Men det är det såklart bara jag och Rebecca som känner eftersom att de andra är vana... Vi köpte jordgubbssaft som lösning på problemet!! ;)


Idag har min dag sett ut såhär:

Uppstigning 07.30 (rena rama sovmorgonen!) för att morgonfodra hästarna.
En av de svenska tjejerna som har varit här jättemycket under 9 års tid tror jag, hjälpte oss med morgonrutinerna. Nu sitter dom! Tror jag.
Jag och Rebecca utfodrar med ensilaget och Oliver ger kraftfodret.
Sen är det iaf frukost för oss klockan 9, och då är det ett litet "morgonmöte" där vi går igenom vad som behöver göras under dagen.

Efter frukosten fick vi odern "sadla hästarna", och på listan vi hade sett i sadelkammaren tidigare så stod vi inte med så vi antog att vi bara skulle sadla gästers hästar eftersom att det är det vi är "till för" ibland. Men vi hade fel! :)
Jag, Rebecca, fyra svenskar och två andra tjejer red i grupp och hoppade, och Oliver och hans ex Kim red med hundarna en bit ifrån. Dock inte alla, men hälften av 52 är också ganska många... Jag ska aldrig klaga på att ha en hund igen!!

Jag fick rida en liten skäck som hette Frodo. Han var nog inte större än Bolero och han hade samma hoppglädje! Dock var han vääääldigt framtung i galoppen och hängde gärna huvudet i tyglarna... Men det gick bra- Jag är inte kär.
60 språng hoppade vi. 60 olika hinder. Och då är inte alla bäckar/flodar vi korsade/hopppade över medräknade!!! :D Vi var ute i strax över en timme.

Efter det drack de andra svenskarna te i uppehållsrummet och jag och Rebecca mockade.
Stallen är uppdelade i olika block. A,B,C,D,E,F,G,H och I.
Bara A, B, C, H och I används nu. D kanske också, men där står bara en gigantisk häst (field masterns häst) och ett shettisföl som är urgulligt!!
Stall A är det som syns bäst när man kommer hit och det är där hästar som är till salut står om jag har fattat rätt. Det är alltså där allt ska se bäst ut, och det är stallet jag och Rebecca har fått som updrag att hålla efter.

Det är 11 boxar så vi mockar 5 var varannan dag, och 6 varannan. Det var inte så jättebra mockat innan, så idag tömde vi i princip boxarna och fyllde upp dom igen.. Det är halm också, och greparna väger flera kilo!! Gissa om vi kommer få snygga armar?
Jag älskar att mocka Jameson's box! Han är så himla gullig!! Idag stod han med huvudet på min alex och blåste mig i örat med mulen hela tiden när jag mockade, haha! Så himla gullig, fast han är nog mer än 1 dm högre i mankhöjd än vad jag är lång!!


Efter mockningen sprang vi in och kastade i oss varsin banan och drack liiiiter med äggvatten, och sen red vi ut och bara kondistränade tillsammans med de två tjeejrna som var med på morgonen också, Laura och Claire. En är från London, och den andra vet jag inte vad hon är ifrån.. Hon kanske är en londonian också?
Vi red i princip samma väg som på morgonturen fast bredvid alla hinder.
Jag fick rida en liten häst igen, TipToe hette den. En skäck (nu har jag ridit alla skäckar i stallet!) som var ännu mindre än den förra. Kanske en maxad d-ponny, eller liten häst. Den var iaf 5 år bara, och jag tror att den förtjänar sitt namn... Den ville nästan aldrig stå stilla och taktade jättegärna. Den verkade lite stressad, men det gick helt okej på ridturen ändå och när vi skrittade(!) över gårdsplanan påväg mot den lilla "sjön" så nickade Oliver glatt mot oss så jag gjorde kanske inte bot mig totalt på den lilla hästen även fast det kändes lite halvt okontrollerat ibland..

Efter varje ridtur rider man igenom en liten damm som är tillräckligt djup för att nå till sadelkanten på de flesta hästarna. Det är för att kyla benen och tvätta magen och benen. Himla smart! När vi red den långa hopprundan red vi också ner i vattnet på mitten och lät dom stå och kyla av sig lite.

Kul att jag bara får rida små hästar..dom vill dränka mig!!
Med den första hästen nådde vattnet upp så att sadlen också blev blöt, och jag fick sitta med fötterna helt updragna till hakan. Så när jag kom med den ännu mindre hästen så red jag bara ner och vände, annars hade jag suttit i vatten!

När vi kom tillbaka hade Oliver kvällsfodrat hästarna med både ensilage och kraft så vi slapp ensilagematningen på kvällen idag. Han trodde att vi skulle vara trötta sa han, haha!

Det skulle jag nog vara om jag inte var van att vara i stallet så mycket som jag är.. Det här är ju nästan som att vara hemma än så länge! Fast med tyngre grepar...

Mat om 20 min. Jag ska passa på att duscha tror jag! Eller kanske spela harpan på datan... Harpan vann.

WilmaVictoria-

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0